Boekingsinformatie Australië / Nieuw-Zeeland Reizen
Hoe reserveer ik mijn reis?
Zodra je tevreden bent met je persoonlijke reisvoorstel horen wij dit graag! Je kunt dit per e-mail of telefonisch doorgeven aan je reisadviseur en die stuurt je een boekingsformulier toe per e-mail. Hierin lichten we het boekingsproces toe en vragen we om een aantal gegevens. Je kunt ook specifieke wensen doorgeven, zoals een (medisch) dieet en of je een reis- en/of annuleringsverzekering via Walkabout wilt afsluiten.
Wanneer je het ingevulde boekingsformulier hebt teruggestuurd, geldt dit als officiële boekingsopdracht: nu kunnen wij starten met het inboeken van alle reisonderdelen!
Je kunt in de meeste gevallen later nog onderdelen zoals excursies bijboeken. Heb je vragen over het offerte- of boekingsproces? Je kunt ons bellen tijdens kantooruren: 070-3234437 of een e-mail sturen.
Na de boeking
Algemene informatie
Zodra we je ingevulde boekingsformulier hebben ontvangen, sturen we je informatie over je bestemming toe. Zo kun je alvast zien wat je zelf nog moet regelen.
De bevestiging
Zo’n twee weken later zijn (de meeste) reisonderdelen door ons ingeboekt en bevestigd door alle lokale aanbieders. Je ontvangt van onze administratieafdeling een boekingsbevestiging per e-mail.
In de boekingsbevestiging vind je een compleet overzicht van de reis, met de vluchtschema's en je reisschema.
Je ontvangt hierbij ook een factuur, daarop staan de kosten van de reis gespecificeerd.
Het kan tot twee weken duren voordat de hele reis bevestigd is en je de bevestiging ontvangt. Heb je na ontvangst van de bevestiging vragen? Neem dan contact op me je persoonlijke reisadviseur.
De betaling
Je betaalt je reis in twee termijnen (*). Boek je meer dan 10 weken voor vertrek, dan ontvang je bij de bevestigingsbrief de factuur voor de aanbetaling van de reis. Deze bedraagt 100% van de kosten van vliegtickets, incl. toeslagen, plus 25% van de kosten van het landarrangement, plus de premie van een eventueel bij ons afgesloten annuleringsverzekering.
Ongeveer 7 weken voor vertrek ontvang je van onze administratie de factuur voor het restantbedrag.
(*) Wanneer je binnen 10 weken voor vertrek boekt, dient de gehele reissom ineens te worden voldaan.
De reisbescheiden
Ongeveer 10 dagen voor vertrek ontvang je van onze administratie de reisbescheiden (e-tickets, vouchers en vluchtschema’s) samen met eventuele aanvullende informatie over geboekte tours. Dit ontvang je digitaal. Als je de documenten ook per post wil ontvangen, kan dit tegen administratiekosten van €15,-.
Hoe lees ik de factuur?
De reissom
Wij geven graag een helder en transparant overzicht van de prijzen waaruit de reissom bestaat. Dat betekent dat we voor de meeste reisonderdelen de prijzen afzonderlijk aangeven in onze offertes en facturen, tenzij deze onderdeel zijn van een pakket.
Om duidelijk aan te geven wat je betaalt voor een reisonderdeel, geven we in onze reisvoorstellen tarieven aan zoals deze door onze lokale uitvoerders worden gehanteerd. Deze zijn in de lokale valuta, de Australische / Nieuw-Zeelandse Dollar (A$ / NZ$) en worden uiteindelijk omgerekend naar Euro’s met de koers van 8 weken voor vertrek.
Als de reissom geheel of gedeeltelijk in A$ / NZ$ is aangegeven, krijg je van ons een factuur in Euro's gebaseerd op de dagkoers van de betreffende dollars op de dag van boeking. Hiervoor gebruiken we de aankoopkoers zoals aangegeven op de site van ABN-AMRO: www.abnamro.nl onder de kop: aankoop (zoek op de site naar valutacentrum). Onze koers is ongeveer 2,5% hoger dan deze wisselkoers en komt overeen met de werkelijke kosten, namelijk inclusief de kosten die onze en de ontvangende bank rekenen voor het internationale betalingsverkeer.
Als een aanbetaling is gedaan, wordt 8 weken (56 dagen) voor vertrek de $-koers opnieuw bekeken. Is op die dag de $-koers meer dan 3% hoger of lager, dan wordt deze stijging of daling doorberekend in de restfactuur over het gehele deel van de reissom dat in die valuta is aangegeven. De hoogte van de totale reissom zal echter niet meer dan 8% stijgen of dalen, zie art. 3. van onze voorwaarden.
Wijzigingen
Kan ik na boeken mijn reis nog wijzigen?
Wees bij boeking van de reisonderdelen zo volledig mogelijk. Je kunt tot aan ontvangst van de restantfactuur onderdelen bijboeken. Voor een bijboeking na ontvangst van de restantfactuur rekenen we nogmaals reserveringskosten.
Het wijzigen van reserveringen is soms mogelijk, echter tegen wijzigingskosten en de tarieven die op het moment van wijzigen gelden. Wijzigingen binnen 3 weken voor vertrek zijn vaak niet meer mogelijk.
Reserveringskosten
Bij iedere boeking rekenen wij € 45 aan reserveringskosten, ongeacht het aantal personen.
Reisbescheiden
Ongeveer 10 dagen voor vertrek ontvang je van ons de reisbescheiden (E-tickets en/of vouchers) samen met de aanvullende informatie over de reis.
Visum & reistoestemming
Australië
Om als toerist te kunnen reizen naar Australië, is een visum vereist. Voor een verblijf van 3 maanden of korter in Australië is een gratis elektronisch visum, eVisitor Subclass 651 nodig.
Dit e-visum is één jaar geldig en gratis. Het visum dient online aangevraagd te worden, ook voor kinderen. Wij raden aan om het visum ongeveer 2 maanden voor vertrek aan te vragen. Bij de boekingsbevestiging ontvang je van ons een e-mail met daarin alle informatie en een handleiding voor het aanvragen van dit visum. Wanneer je langer dan 3 maanden in Australië blijft of tijdens je verblijf ook aan het werk gaat verwijzen wij je door naar de visa informatie op de website van Australische overheid: www.homeaffairs.gov.au. www.homeaffairs.gov.au.
Nieuw-Zeeland
Om als toerist te kunnen reizen naar Nieuw-Zeeland en niet langer dan 3 maanden verblijft, is een New Zealand Electronic Travel Authority (NZeTA) vereist. De NZeTA is officieel geen visum, maar een reistoestemming. Bij de aanvraag betaal je ook meteen toeristenbelasting (IVL). Een NZeTA is één jaar geldig en kost NZ$ 23 p.p. en dient online aangevraagd te worden, ook voor kinderen. Bij de aanvraag wordt ook de toeristenbelasting van NZ$ 100 p.p. in rekening gebracht.
Je kunt de aanvraag ook via de NZeTA app doen, dan betaal je NZ$ 17 (de app is kosteloos te downloaden). Wij raden aan om deze ongeveer 2 maanden voor vertrek aan te vragen. Lees meer op de website van de Nieuw-Zeelandse overheid. Bij de boekingsbevestiging ontvang je van ons alle informatie over het aanvragen van deze ETA. Wanneer je langer dan 3 maanden in Nieuw-Zeeland blijft of tijdens je verblijf ook aan het werk gaat verwijzen wij je door naar de visa informatie op de website van de overheid van Nieuw-Zeeland: www.immigration.govt.nz.
Denk hiernaast ook aan het aanvragen van visa voor overstaplocaties.
Een internationaal rijbewijs, een geldig paspoort, creditcard en pinpas die op wereldwijd staat zijn verder belangrijk. Tips over dingen die je voor vertrek nog moet regelen krijg je zodra je je reis bij ons geboekt hebt.
Verzekeringen via Walkabout
Je kunt je annulerings- en reisverzekering via Walkabout afsluiten bij A.S.R. Dit zijn eenmalige, zgn. kortlopende verzekeringen, dus niet doorlopend. In ons reisvoorstel staat aangegeven wat de premie is voor een kortlopende annuleringsverzekering. Mocht je al een doorlopende annuleringsverzekering hebben met een maximum gedekte reissom, dan kunnen we het niet gedekte deel van de reissom bijverzekeren. Een annuleringsverzekering dient te worden afgesloten op het moment dat de boeking door ons is bevestigd of uiterlijk binnen 7 dagen daarna. Een reis- en ongevallenverzekering met volledige dekking wordt sterk aangeraden. Voor de in nood verkerende reiziger is het van het grootste belang een beroep te kunnen doen op de S.O.S. alarmcentrale. Deze verzorgt, indien noodzakelijk, onder andere de repatriëring, het terughalen naar Nederland.
Annuleringsverzekering: wat is standaard verzekerd?
Annuleert je de reis of breek je die voortijdig af? Dan heb je recht op een vergoeding. Maar alleen als het gebeurt om een van de redenen die in de voorwaarden staat.
Waarnemer meeverzekeren
Als je wilt, kun je een (zaak)waarnemer meeverzekeren. Dat kan de persoon zijn die je taken op je werk waarneemt. Of de persoon die altijd op je huis of huisdier past terwijl je op reis bent. Als je waarnemer iets overkomt, kun je de reis annuleren of vroegtijdig afbreken.
Allrisk Annuleringsverzekering
Wil je zelf kunnen bepalen om welke reden je de geboekte reis annuleert, bijvoorbeeld omdat je beste vriend(in) ernstig ziek wordt, of als je toch die nieuwe baan of opdracht krijgt en snel moet beginnen? Kies dan voor de Allrisk Annuleringsverzekering. Je krijgt voor deze extra annuleringsredenen dan 75% van je annuleringskosten vergoed. 25% van het uit te keren bedrag blijft voor je eigen rekening. Voor redenen die wél in de voorwaarden staan, hou je natuurlijk recht op de gewone vergoeding. Raadpleeg de voorwaarden voor de uitzonderingen. Dit is altijd op aanvraag en onder voorbehoud van toekenning door de verzekeraar.
Altijd een reisverzekering op maat
Je kunt je kortlopende reisverzekering zelf samenstellen. Je kunt kiezen uit de drie varianten Basis, Comfort en Optimaal. Daarnaast kun je de verzekering uitbreiden met diverse dekkingen, zodat deze volledig aansluit op je reis.
Klik hier voor meer informatie en de premies van deze verzekeringen.
Klik hier voor de verzekeringskaart
Na je boeking van de reis ontvang je van ons een mail waarin je kunt aangeven welke verzekering je eventueel door ons wilt laten afsluiten.
En verder
Walkabout Reisvoorwaarden
Op onze reizen zijn de voorwaarden van Walkabout van toepassing. Hierin staan de wederzijdse verplichtingen van de reisorganisator en de reiziger. Bij boeking krijg je steeds een kopie van deze voorwaarden toegestuurd.
Aantal deelnemers
Bij enkele groepsreisonderdelen geldt een minimum aantal deelnemers. Indien het minimum aantal deelnemers niet wordt gehaald, kan dit voor de tourorganisator aanleiding zijn dit reisonderdeel te annuleren. Dit wordt zo vroeg mogelijk aan je doorgegeven. In dat geval zal volledige teruggave worden verleend voor dat gedeelte van de reissom dat reeds voldaan was. In veel gevallen zal Walkabout in staat zijn een soortgelijk alternatief aan te bieden.
Alleenreizenden
Natuurlijk zijn de groepsreizen die we aanbieden ook voor alleenreizenden mogelijk. Tijdens de kampeerrondreizen slaap je in een tweepersoonstent. In overleg word je ingedeeld bij andere alleenreizenden. Tijdens het kamperen is het soms mogelijk om een eenpersoonstent te reserveren. Voor groepsreizen waarbij jeugdherberg of hotelaccommodatie is inbegrepen geldt meestal hetzelfde principe, voor éénpersoons kamers of tenten betaal je vaak een meerprijs.
Kinderen
Niet alle reizen uit ons programma zijn geschikt voor kinderen, een groot aantal echter wel! Als je met kinderen reist, houd dan rekening met de lange reistijden en de hoge temperaturen in bepaalde seizoenen. Voor veel reizen en voor de vliegtickets gelden speciale kindertarieven. Vraag bij twijfel ons altijd om advies. We hebben veel ervaring met het reizen met kinderen door Australië, Nieuw-Zeeland en de Pacific.
Onze vliegtickets
De vliegtickets die wij aanbieden mogen niet los verkocht worden, maar altijd in combinatie met een landarrangement uit ons aanbod. Dit is bijvoorbeeld auto- of camperhuur, groepsreizen, excursies, hotelovernachtingen, trein- of buspass e.d. Een minimum landarrangement bestaat uit 5 dagen of 5 nachten, dat is een voorwaarde van de luchtvaartmaatschappijen. Wij kunnen de meeste intercontinentale vliegtickets vrijblijvend in optie vasthouden. Handig, dan loop je niet het risico dat een vlucht opeens vol zit!
Tot slot: actieve en avontuurlijke reizen
Met name de groepsrondreizen zijn door de aard van het gebied waar je doorheen reist niet altijd van alle luxe voorzien. Van de reiziger wordt een flexibele instelling verwacht ten aanzien van onvoorziene omstandigheden die zich onderweg kunnen voordoen. Het klimaat in Australië kan voor verassingen zorgen waardoor een bepaalde route onbegaanbaar wordt en er gezamenlijk een alternatief moet worden gezocht. De chauffeur, die vanwege diens ervaring het best in staat is te oordelen, beslist dan samen met de reizigers over het verdere verloop van de reis. De gids zal af en toe een handje geholpen willen worden en vele handen maken tenslotte licht werk. Je zult merken dat zelfs afwassen niet vervelend is in de bush!
Zijn nog niet al je vragen beantwoord? Stuur ons een bericht, of neem telefonisch contact op. Op onze contact pagina vind je onze gegevens.
Kennelijke fouten of vergissingen in deze publicatie / website binden de reisorganisator niet. Verder kan de reisorganisator niet worden gehouden aan de inhoud van voorlichtingsmateriaal dat is uitgegeven onder verantwoordelijkheid van derden.
Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)
Ons bedrijf is aangesloten bij SGR (lidnr 2304). Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de in ons programma gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als zijn wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.